Ať už podnikáte v jakémkoliv oboru a jakkoliv dlouho, kontrola z živnostenského úřadu může potkat každého z vás. V dnešním článku se podíváme na to, co to je kontrola z živnostenského úřadu a jak probíhá.
Co vše živnostenský úřad kontroluje?
Jednoduše správnost všech údajů, které u nich máte nahlášené. Předmětem kontroly bývají často jednotlivé živnosti – jestli máte nahlášené vše, v čem podnikáte. Dalším bodem kontroly bývá aktuálnost a vhodné označení nahlášených provozoven.
Kdo a kde kontrolu provádí?
Kontrolu zahájí váš místně příslušný živnostenský úřad s pověřeným pracovníkem – kontrolorem. Ten může kontrolu provést přímo na úřadě nebo v terénu (např. ve vaší provozovně).
Proč zrovna vás přišel živnostenský úřad zkontrolovat?
Kontrola může být běžná – jednoduše jednou za pár let na vás vyjde řada. V praxi jsem se ale setkala hlavně s kontrolami na udání. Stačí mít nespokojeného zákazníka, který podá podnět ke kontrole a živnostenský úřad si vás přijde zkontrolovat.
Jak zjistím, že byla zahájena živnostenská kontrola?
O zahájení kontroly vás váš živnostenský úřad nejčastěji informuje dopředu. Do datovky dostanete oznámení o zahájení živnostenské kontroly s potřebnými informacemi (kdo je kontrolorem, kdy a kde kontrola proběhne, co při kontrole musíte předložit ad.).
Kontrolu může živnostenský úřad provést i bez předchozího oznámení přímo v místě vaší provozovny. Účelem těchto přepadovek je ověřit, zda skutečně dodržujete všechny povinnosti.
Co si ke kontrole připravit?
Určitě doma nezapomeňte občanský průkaz. Všechny doklady, které bude chtít kontrolor předložit jsou vypsány v oznámení o zahájení kontroly, může se jednat o dodání
- přijatých, vystavených faktur, pokladních dokladů a smluv
- daňových přiznání vč. potvrzení o odeslání z datové schránky
- přehledů OSVČ podané na OSSZ
- pokud podnikáte s odpovědným zástupcem, tak doklady k prokázání účasti odpovědného zástupce na podnikání
Pokud máte zaměstnance, tak si může živnostenský úřad vyžádat ještě např.:
- pracovní smlouvy, dohody
- doklad o uzavření zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele
- přihlášku do registru zaměstnavatelů OSSZ
- doklady k proškolení BOZP
Živnostenský úřad si může vyžádat i jiné doklady, vše záleží na vaší konkrétní živnosti a na tom co vše je předmětem kontroly. Pokud si něčím nebudete jistí, tak můžete kontaktovat přímo vašeho kontrolora, který určitě poradí, co bude potřebovat. Kontrolor ocení proaktivní přístup a milé vystupování. 😉
Musím na kontrolu osobně?
Na kontrolu můžete přijít osobně, nebo vás na kontrole může zastupovat zástupce na základě vaší písemné plné moci. Plná moc k zastupování musí být úředně ověřena.
Plnou moc nebo jiné dokumenty si můžete nechat úředně ověřit na pobočkách České pošty na Czech POINTu.
Na jaké nejčastější prohřešky si dát pozor?
Označení provozovny
Věc, na kterou podnikatelé často zapomínají je řádné označení provozovny. Kontroloři chodí do terénu a bez vašeho vědomí si mohou nafotit a zdokumentovat v jakém stavu je označení vaší provozovny.
Neoznačení sídla
Nezapomínejte, že sídlo vašeho podnikání také musí být ze zákona označeno. Opět jde o povinnost, kterou si kontrolor jednoduše ověří zvenčí.
Neohlášení změn
Ať už rušíte provozovnu, měníte sídlo nebo přerušujete podnikání, vše je potřeba hlásit do 15 dnů od změny.
Neoprávněné podnikání
Fakturujete něco, na co živnost vlastně vůbec nemáte. Jedná se o nejzávažnější přestupek v živnostenském zákoně. Nové živnosti si jednoduše nahlásíte online na Portálu živnostenského podnikání pomocí datovky.
Jestli se toto porušení netýká i vás si jednoduše ověříte sami – projděte si, jaké činnosti svým zákazníkům fakturujete (co píšete na vystavené faktury) a zkontrolujte si, jestli máte všechny tyto činnosti zapsané i v živnostenském rejstříku.
Na dokladech nemáte všechny údaje
Na přijatých a vystavených fakturách vám nesmí chybět identifikace odběratele, dodavatele, vč. IČ (popř. DIČ), číslo daňového dokladu (dokladu), datum vystavení dokladu (příp. datum zdanitelného plnění), popis dodávaného zboží/služby, cena (bez DPH, výše DPH).
A poslední, snad nejvíce opomíjený, bod je uvedení, kde je podnikatel zapsaný. U OSVČ je to živnostenský úřad (najdete v živnostenském rejstříku).
U firem je nutné na faktury uvádtě tzv. spisovou značku (najdete ve veřejném rejstříku).
Takto kompletní faktury napoví živnostenskému úřadu, že vše probíhá podle zákona. Naopak nekompletní doklady mohou vznést podezření, že ve vašem podníkání dochází k fiktivní fakturaci nebo naopak, že si do účetnictví dáváte doklady, které s podnikáním nesouvisí.
Co když kontrolor objeví problém?
Za přestupky uděluje kontrolor pokuty. Jejich výše se odvíjí od závažnosti přestupku a obvykle se pohybuje v řádech jednotek tisíc. Zákon však umožňuje u nejzávažnějších přestupků udělit pokutu až do výše 1 milionu Kč.
My jsme se v praxi setkaly se dvěma pokutami z Živnostenského úřadu a pokaždé byly uděleny po kontrole, která přišla na základě udání. Výše pokut byla následující:
- Pokuta za více nezapsaných provozoven v Živnostenském rejstříku – 5.000 Kč
- Pokuta za špatně označenou provozovnu – 1.500 Kč
Pokud máte vše v pořádku, tak se nemusíte kontroly obávat. Pokud byste měli k tématu kontroly z Živnostenského úřadu dotaz, tak se mi neváhejte ozvat a spolu se na to podíváme. 😉