Vyberte stránku

Začínáte s podnikáním jako OSVČ nebo jste založili firmu a zajímá vás co je to ta datovka? Jedná se o virtuální poštovní schránku, do které vám přichází oficiální dokumenty z finančního úřadu, sociální správy, zdravotní pojišťovny a dalších státních orgánů. Také pomocí ní můžete oficiálně podávat vše, co potřebujete – bez běhání po úřadech

Jaká jsou pravidla?

Datovou schránku má automaticky založenou každé s.r.o., ale založit si ji dobrovolně můžete také jako OSVČ. Je zcela zdarma a s jednoduchým přihlášením pomocí přiděleného názvu schránky (kombinace 7 číslic a písmen) a hesla. Její fungování lze jednoduše přirovnat k e-mailu – máte přehled o přijatých a odeslaných dokumentech. Narozdíl od emailu se ale zprávy po 3 měsících mažou, chcete-li delší uchovávání, musíte si připlatit za datový trezor. Většina klientů si ale zprávy stahuje k sobě do PC a jejich uchovávání nepotřebuje.

Otevření zprávy v datové schránce je bráno jako oficiální převzetí písemnosti, ale nebojte se, že byste třeba mohli zapomenout datovku kontrolovat a mezitím by se v ní objevilo spoustu důležitých zpráv – v nastavení si lehce nastavíte e-mailové notifikace příchozích zpráv, takže pokaždé, když vám něco do datovky přijde, dostanete upozornění e-mailem. Za příplatek vám mohou chodit i sms.

Datovka má automaticky nastavené, aby vyžadovala změnu hesla každých 90 dní – což je pro některé uživatele otravné – tuto funkci lze v nastavení jednoduše vypnout. 🙂

Pokud ukončíte své podnikání, můžete ji opět deaktivovat

Jaké jsou výhody?

Jedná se o velmi jednoduchý, rychlý a moderní způsob vyřizování oficiálních záležitostí – vše vyřídíte z pohodlí své kanceláře, nebo ještě lépe, vše může vyřídit vaše účetní. 🙂

Pomocí datové schránky můžete podávat daňová přiznání a registrace ke všem daním, přehledy na sociální správu a zdravotní pojišťovny. Také oznámení o změně trvalého bydliště nebo přechod z vedlejší na hlavní samostatně výdělečnou činností a naopak. Prostě vše, co potřebujete vyřídit s finančním úřadem, správou sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnou nebo živnostenským úřadem a dalšími. Doručení do datové schránky státního orgánu je považováno za oficiální podání písemnosti – doporučuji stahovat potvrzení (tzv. doručenku) pro strýčka příhodu.

Stejně jako vy můžete kontaktovat výše zmíněné instituce, měli byste i vy být na oplátku kontaktování tímto způsobem. Už žádné další běhání na poštu pro dopis. 🙂

Také ji můžete využívat jako oficiální způsob posílání například smluv mezi vašimi obchodními partnery.

Jsem jednatel s.r.o., jak probíhá první přihlášení?

Vaše první přístupové údaje vám přijdou poštou v obálce se žlutým pruhem. V obálce budou jednorázové přístupové údaje k firemní datové schránce včetně postupu, jak ji zaktivovat. Každý společník obdrží svůj vlastní přístup pod svým jménem.

Jsem OSVČ, jak si zařídím datovku?

Žádost o zřízení datové schránky si vyplníte a podáte na CzechPointu, které jsou nejčastěji na větších poštách nebo obecních úřadech. Vezměte si s sebou občanský průkaz (občané ČR), nebo pas (cizinci). Také mějte při ruce své IČO. Výpis ze živnostenského rejstříku by neměl být potřeba. Při podávání žádosti si dejte pozor, abyste zažádali o datovku na IČO! Datovku si můžete totiž zřídit i jako občané. Většinou je tato žádost hned na místě schválena, a vy odcházíte s jednorázovými přihlašovacími údaji. První přihlášení probíhá jednoduše na portálu www.mojedatovka.cz, kde si změníte jednorázové heslo a je to. 

Chci, aby moje účetní mohla všechny potřebné dokumenty odesílat sama

Do své datové schránky můžete přidělit přístup jakékoliv 3. osobě. Měli byste jej samozřejmě přidělovat s rozmyslem. Pro přidělení přístupu potřebujete znát osobní údaje oprávněné osoby (jméno, příjmení, trvalý pobyt a datum narození). Této osobě následně ministerstvo pošle dopis s jednorázovými přístupovými údaji k vaší datovce, nebo, má-li oprávněná osoba vlastní datovku, přístupové údaje jsou ji obratem doručeny tam. 


Závěrem bych vypíchla, že se jedná o velmi užitečnou věc, které není třeba se bát. Doporučila bych ji všem OSVČ – je to rychlejší a pohodlnější způsob vyřizování oficialit. Navíc nachází podporu u státní správy. Podáváte-li přiznání k dani z příjmu elektronicky, týkají se vás určitá zvýhodnění ohledně odložených termínů a splatností daně

Upozornění na konec: s přístupovými údaji nakládejte velmi opatrně – jako s těmi od internetového bankovnictví nebo PINem od platební karty.

Rolovat nahoru