Pomalu, ale jistě se blíží konec roku a vy možná přemýšlíte, čím udělat radost svým nejvěrnějším obchodním partnerům. Daňová uznatelnost těchto dárků ve vašem účetnictví může být někdy trochu oříšek, proto se na to pojďme spolu podívat :-).
Co může být dárkem pro klienty?
Obecně by takový dar měl mít estetickou nebo užitnou funkci. Typicky tak firmy rozdávají například firemní kalendáře, pera nebo drobné dekorativní předměty.
V praxi se také často setkám s tím, že podnikatelé chtějí své obchodní partnery obdarovat lahví nějakého dobrého alkoholu. U alkoholu jako daňově uznatelného daru jsou pravidla poměrně přísná. Kromě dále zmíněných pravidel se také můžu jednat pouze o tiché víno. Šumivá vína nebo tvrdý alkohol jako dar nelze uznat jako daňový náklad ani si z něj nárokovat DPH.
V poslední řadě je také častým nápadem dát svým klientům voucher nebo poukázku na různé služby nebo zboží. Protože si klient může za takovou poukázku koupit co chce, tak dar nesplňuje podmínku estetické nebo užitné funkce. Podle stanoviska Ministerstva financí jsou tedy vouchery vždy daňově neuznatelné bez nároku na odpočet DPH. 🙂
Z pohledu DPH
Pokud jste plátci DPH a chtěli byste si z nákupu těchto dárků nárokovat DPH je důležité, aby cena za 1 kus byla maximálně 500 Kč bez DPH. Pokud máte v plánu každému obchodnímu partnerovi nebo klientovi dát například láhev dobrého vína, tak se jednoduše dozvíte, jestli máte nárok na vrácení DPH z jejich nákupu. Situace je trošku složitější, pokud máte v plánu rozdávat balíčky (např. v jednom balíčku bude láhev vína a výběrová čokoláda). V případě balíčků musí být pod hranici 500 Kč bez DPH cena za celý jeden balíček. 🙂 Pokud je cena za jeden dárek nad touto hranicí, tak si z jeho nákupu nemůžete uplatnit nárok na odpočet DPH.
Z pohledu daně z příjmů
I u daně z příjmů je rozhodná hranice 500 Kč bez DPH, ale přidává se další podmínka. Tou je, že tyto předměty musí na sobě mít logo společnosti, případně na sobě mít název poskytované služby, nebo prodávaného výrobku. Tento dárek by vám měl dělat reklamu a propagovat vaši společnost. V případě, že máte v plánu rozdávat balíčky, tak se opět hranice 500 Kč bez DPH počítá pro každý balíček, nikoliv pro jednotlivé jeho části. Pokud je cena za jeden dárek nad hranicí 500 Kč bez DPH nebo dárek není řádně označený logem, tak nebude tento náklad na jejich pořízení daňově uznatelný a bude spadat do stejné škatulky jako jiné náklady na reprezentaci. Pokud nejste plátci DPH, tak je pro vás rozhodná částka 500 Kč vč. DPH. 🙂
Někdy může být situace okolo dárků pro klienty méně jasná. Pokud si nejste jistí, je fajn se ještě před jejich nakoupením poradit s vaší účetní :-).